Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Graag nodigen wij U uit voor een avond, bij te wonen online, gewijd aan de tentoonstelling Kirchner en Nolde. Expressionisme. Kolonialisme, die tot en met 5 december van dit jaar te zien zal zijn in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Zoals tegenwoordig een film soms vergezeld gaat van een documentaire over zijn ontstaan, ‘The making of…’ luidt dan vaak de titel, zal conservator, Beatrice von Bormann, U meenemen in een terugblik op de voorbereidende ‘onderzoeksreis’ die aan deze tentoonstelling voorafging. Vervolgens zal kunsthistoricus Machteld Löwensteyn met haar in gesprek gaan over een aantal vragen die tentoonstelling en catalogus oproepen. Zoals altijd zal er voor de toehoorders aansluitend gelegenheid zijn voor het stellen van vragen en voor discussie.

Kerngegevens van evenement The making of de tentoonstelling 'Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme'
Datum 2 december 2021
Tijd 17:15 -18:45
Ernst Ludwig Kirchner, Tanzende, 1911. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Ernst Ludwig Kirchner, Tanzende, 1911. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

De tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme onderzoekt de relatie tussen de kunst van deze twee schilders en de koloniale wereld waarin zij leefden, en werpt daarmee een nieuw licht op bepaalde werken van deze kunstenaars. De tentoonstelling is het resultaat van een vierjarig onderzoeksproject, ondernomen door conservatoren van het Stedelijk Museum te Amsterdam en het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen, in samenwerking met een grote groep externe adviseurs. Er werden veel nieuwe inzichten verworven. De tentoonstelling richt zich vooral op de verhalen achter de kunstwerken: wie waren de afgebeelde buiten-Europese mensen, wat weten we over hen? Wat waren het voor voorwerpen die Kirchner en Nolde in etnografische musea tekenden of zelf verzamelden, hoe was het mogelijk dat zij er destijds naar konden kijken? Hoe verandert de betekenis van deze objecten op het moment dat ze in een Europees museum worden getoond en door kunstenaars worden vastgelegd? Wat deed Nolde in Papoea-Nieuw-Guinea, destijds een kolonie van het Duitse Keizerrijk, en hoe beïnvloedde dat zijn kunst? Deze en andere vragen kwamen tijdens de voorbereiding van de tentoonstelling ter sprake. Deze lezing richt zich op het ontstaansproces van de tentoonstelling; aan de hand van concrete voorbeelden zal worden getoond welke ontdekkingen er zijn gedaan, welke nieuwe inzichten werden verworven, waarom specifieke beslissingen zijn genomen, en ook welke vragen open bleven staan. 

Spreker

Beatrice von Bormann is conservator moderne kunst bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Eerder werkte zij onder meer als chef conservator en hoofd collecties bij het Museum der Moderne Salzburg en als gastconservator van diverse tentoonstellingen in binnen- en buitenland, zoals bijvoorbeeld Max Beckmann in Amsterdam, 1939 – 1947 (Van Gogh Museum, Amsterdam, 2007) en Oskar Kokoschka -Mensen en beesten (Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2014). Zij heeft veel publicaties op haar naam staan, het meest recent zijn een aantal teksten in het boek bij de door haar samen met Dorthe Aagesen vormgegeven tentoonstelling Kirchner en Nolde: Expressionisme. Kolonialisme.

Interviewer/moderator

Machteld Löwensteyn is als kunsthistorisch onderzoeker verbonden aan de Amsterdam School for Historical Studies (ASH) van de Universiteit van Amsterdam, en programmeert voor de Amsterdamse Academische Club de historische en kunsthistorische bijeenkomsten.

Programma

17.15 online zaal open
17.30 start lezing
18.45 einde lezing

Locatie

De lezing vindt online plaats via Microsoft Teams. De uitnodigingslink wordt meegestuurd in de bevestigingsmail. U kunt zowel zonder account, via Uw browser, of via de applicatie Microsoft Teams de lezing bijwonen. U krijgt hierover meer instructies in de bevestigingsmail.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via onderstaand formulier.