Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

FAQ: privacy en security

Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen op het gebied van privacy en security en Zoom.

  • Waarom heeft de UvA gekozen voor Zoom terwijl er in de media zoveel commentaar op is?

    Zoom is aangeschaft omdat in korte tijd het fysieke onderwijs vervangen moest worden. Een geschikt alternatief was er op deze schaal en op deze termijn niet. Tegelijk is de UvA zich bewust van de vragen en zorgen die er leven rond privacy en security bij Zoom. Om die reden is Zoom zo veilig en privacy vriendelijk mogelijk ingericht en wordt er door de UvA momenteel verder onderzoek gedaan, waarna mogelijk extra maatregelen volgen.

  • Kan ik Zoom gebruiken voor alle soorten overleg?

    Gebruik Zoom in de eerste plaats om te overleggen of samen te werken met medestudenten of docenten die beschikken over een UvAnetID. Totdat de UvA nader onderzoek heeft gedaan wordt geadviseerd Zoom niet te gebruiken voor het delen van gevoelige informatie. Voorbeelden zijn het voeren van gesprekken tussen studentenpsychologen en studenten en voor onderzoekers die interviews houden met kwetsbare groepen.

  • Maakt het uit als ik Zoom gebruik met mijn privé e-mailadres in plaats van mijn UvA e-mail adres?

    Dit maakt zeker uit. Als je inlogt via uva-live-zoom.us, dan valt je gebruik van Zoom onder de Zoom licentie van de UvA, waarover we  privacy en security afspraken hebben gemaakt met Zoom.  

  • Hoe kan ik Zoom veilig gebruiken?

    Door altijd in te loggen via uva-live-zoom.us, dan valt je gebruik van Zoom onder de Zoom licentie van de UvA, waarover we  privacy en security afspraken hebben gemaakt met Zoom. Zo hebben we Zoom door in te loggen met je UvAnetID, dichtgezet voor externen.

  • Hoe kan ik Zoom zo privacy vriendelijk mogelijk gebruiken?

    De standaardinstellingen Zoom voor de UvA zijn het meest privacy-vriendelijk, zo is de functie attention tracking standaard uit gezet. Daarom adviseren we om de instellingen te laten zoals ze zijn. Neem Zoom-meetings alleen op met toestemming van alle deelnemers en met een duidelijk doel voor ogen.

     

  • Hoe borgt de UvA de privacy van betrokkenen bij het gebruik van Zoom?

    De UvA borgt de privacy van de betrokkenen door afspraken met Zoom over onder andere het doel van de verwerking, de locatie(s) van de verwerking(en), de rechten van betrokkenen en de bewaartermijnen vast te leggen in de verwerkersovereenkomst.

     

  • Als studenten onderling Zoom gebruiken om samen te werken, gelden dan dezelfde (privacy)voorwaarden? 

    Ja. Ook als UvA-studenten een Zoom-sessie hebben zonder UvA-docent, gelden de UvA-voorwaarden. Zolang ze met hun UvAnetID inloggen, vallen studenten onder dezelfde UvA-licentie als docenten en andere UvA-medewerkers.

  • Eerder kondigde de UvA een diepgaande privacy- en security-analyse van Zoom aan. Hoe staat het daarmee?

    We hebben een uitvoerige privacy- en security-analyse uitgevoerd, houden nieuwe ontwikkelingen in de gaten en hebben zeer geregeld overleg met Zoom. Dit is een continu proces. Tot nu toe zijn er meerdere maatregelen genomen om de veiligheid van Zoom te verhogen, zoals:

    • Het sluiten van een UvA - Zoom verwerkersovereenkomst, waarin de UvA-privacy- en securityvoorwaarden zijn vastgelegd;
    • Een update naar een nieuwe Zoom versie (5.0), waarin kwetsbaarheden zijn opgelost en de verbinding beter versleuteld is;
    • De mogelijkheid om niet-deelnemers te weren van je college of overleg, via de opties ‘authenticated users only’ en ‘lock meeting’.