Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Ook al mogen ze nog niet zelf stemmen, jongeren houden zich wel degelijk met politieke onderwerpen bezig en over een paar jaar zijn ze natuurlijk wél stemgerechtigd. Waarop zouden zij stemmen en waardoor wordt hun stemgedrag beïnvloed? De Faculteit Maatschappij & Gedrag (FMG) van de Universiteit van Amsterdam biedt samen met de onderzoeksgroep Politieke Communicatie een interactief lesprogramma aan voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.

In dit programma delen wetenschappers de laatste wetenschappelijke inzichten over de beïnvloeding van politieke voorkeuren: door traditionele en nieuwe media, je vrienden en omgeving, politieke campagnes, Zondag met Lubach, filterbubbels, fake news en meer. In een serie kennisclips krijgen de leerlingen een aantal onderwerpen uitgelegd en vragen voorgelegd. In een live online sessie gaan wetenschappers vervolgens met de leerlingen in gesprek over deze en andere vragen. In totaal namen zo'n 1000 leerlingen van 17 scholen deel, verdeeld over 40 klassen. 

‘Mooi om met jongeren van gedachten te wisselen’

‘Dit is geweldig om te doen’, zegt Claes de Vreese, hoogleraar Politieke Communicatie. ‘In 2017 gingen we met onze groep langs op scholen om lezingen en discussies te houden. Afgelopen najaar dachten we na over een “coronaproof” voortzetting. Dat is de combinatie tussen filmpjes en discussie geworden. Ook in 2021 merken we weer hoe mooi het is om met jongeren van gedachten te wissen over de rol van (sociale) media, satire et cetera in de politiek.’
Onderzoeker Susan Vermeer, die zelf te zien is als “presentator” van de video’s, vult aan: ‘Ik vond het ontzettend leuk én belangrijk om mijn enthousiasme over de rol van (nieuws)media in onze democratie te delen met een nieuwe generatie stemgerechtigden.’

Kennismaken met de maatschappij- en gedragswetenschappen

Het lesprogramma is onderdeel van het zogeheten outreachprogramma van de FMG, waarin activiteiten worden georganiseerd voor middelbare scholieren. Rianne Clayton, coördinator van het outreachprogramma: ‘Door middel van deze activiteiten maken leerlingen op een leuke en interactieve manier kennis met de maatschappij- & gedragswetenschappen. Ook proberen we bij te dragen aan een betere aansluiting van het voortgezet naar het hoger onderwijs en nemen leerlingen een kijkje in het studentenleven.'

Reacties van docenten en leerlingen

‘Het lesprogramma was heel leuk!’, reageert een docent van een van de deelnemende scholen. ‘Leerlingen vonden het interessant om met de wetenschapper in gesprek te gaan. Zij stelde de leerlingen prikkelende vragen. Binnenkort gaan de leerlingen zelf een onderzoek doen, dus ik denk dat het ook hiervoor inspirerend werkt.’ Een leerling vult aan: ‘Het is sowieso leuk even een gastspreker in de online lessen omdat het wel een behoorlijk dooie boel wordt, alleen achter het scherm.’