Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Prof. dr. H.B.M. (Huub) Wijfjes
Geschiedenis van de Nederlandse radio en televisie (Erik de Vries leerstoel, bijzondere leerstoel vanwegede Stichting Erik en Hans en de Stichting Beeld en Geluid)
Wijfjes, H. (2022). [Review of: R. Zajácz (2019) Reluctant Power: Networks, Corporations, and the Struggle for Global Governance in the Early 20th Century]. Technology and Culture, 63(2), 561-563. https://doi.org/10.1353/tech.2022.0075[details]
2021
Wijfjes, H. B. M. (2021). 'Bord op schoot' en betrokken beleving: Het huwelijk van sport en televisie. In De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 245-292). Boom.
Wijfjes, H. B. M. (2021). De Televisie: Een cultuurgeschiedenis. Boom.
Wijfjes, H. B. M. (2021). Archeologie van televisie: Van technologie naar cultureel medium. In De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 19-50). Boom.
Wijfjes, H. B. M. (2021). Book Review: Gertjan Willems en Bruno De Wever (eds.), De verbeelding van de Leeuw. Een geschiedenis van media en natievorming in Vlaanderen. Studies on National Movements, 2021(8). https://snm.nise.eu/index.php/studies/article/view/100
Wijfjes, H. B. M. (2021). Inleiding: Zeventig jaar televisie in Nederland. In De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 9-18). Boom.
Wijfjes, H. B. M. (2021). Vermaak, ontwikkeling en verbinding: Jeugd en televisie. In De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 293-346). Boom.
Wijfjes, H. B. M., & Bardoel, J. L. H. (2021). Conclusie: Televisie tussen toen en toekomst. In De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 347-362). Boom.
Wijfjes, H. B. M., & Bardoel, J. L. H. (2021). Televisie in Nederland: Zeventig jaar in vogelvlucht. In H. Wijfjes (Ed.), De Televisie: Een cultuurgeschiedenis (pp. 51-128). Boom.
Wijfjes, H., Voerman, G., & Bos, P. (2021). Meten van verzuilde politiek in de media: Een digitale benadering van katholieke en sociaaldemocratische dagbladen, 1918-1967. BMGN - Low Countries Historical Review, 136(3), 61-91. https://doi.org/10.51769/bmgn-lchr.6916[details]
Wijfjes, H. (2019). Archeologie van radio-omroep. In H. Wijfjes (Ed.), De radio: Een cultuurgeschiedenis (pp. 19-57, 313-315). Amsterdam: Boom. [details]
Wijfjes, H. (2019). Een hoogstaande publieke man? [Bespreking van: A. Rutten (2018) De publieke man : Dr. P.H. Ritter Jr. als cultuurbemiddelaar in het interbellum] . Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde, 135(1), 75-77. [details]
Wijfjes, H. (2019). Het dynamische levensgevoel, 1960-2019. In H. Wijfjes (Ed.), De radio: Een cultuurgeschiedenis (pp. 97-135, 317-319). Amsterdam: Boom. [details]
Wijfjes, H. (2019). Inleiding: een eeuw radio. In H. Wijfjes (Ed.), De radio: Een cultuurgeschiedenis (pp. 9-17, 312-313). Amsterdam: Boom. [details]
Wijfjes, H. (2019). Pluriformiteit van identiteit, 1920-1960. In H. Wijfjes (Ed.), De radio: Een cultuurgeschiedenis (pp. 59-95, 315-317). Amsterdam: Boom. [details]
Wijfjes, H. (2019). [Bespreking van: J. Prast (2018) De mannen achter De Standaard: Geschiedenis van een antirevolutionair dagblad]. BMGN - Low Countries Historical Review, 134(2), [review 28]. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10720[details]
Wijfjes, H. (Ed.) (2019). De radio: Een cultuurgeschiedenis. Amsterdam: Boom. [details]
Wijfjes, H., & Harbers, F. (Eds.) (2019). De krant: Een cultuurgeschiedenis . Boom. [details]
van der Hoeven, P., & Wijfjes, H. (2019). Concentratie en kritische autonomie 1950-2000. In H. Wijfjes, & F. Harbers (Eds.), De krant: Een cultuurgeschiedenis (pp. 247-289, 310-312). Boom. [details]
2018
Wijfjes, H. (2018). Digitale greep op media in het historische moderniseringsdebat [Bespreking van: J. Verhoef (2017) Opzien tegen modernisering: Denkbeelden over Amerika en Nederlandse identiteit in het publieke debat over media, 1919-1989]. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 21(1), 133-135. https://doi.org/10.18146/2213-7653.2018.344[details]
Wijfjes, H. (2018). [Bespreking van: P. Schavemaker (2018) Honderd jaar Hilversum Mediastad]. Boekman, 30(116), 58-59. [details]
2017
Schohaus, B., Broersma, M., & Wijfjes, H. (2017). Negotiation Games: Play metaphors in the journalist-source relationship between political PR and talk shows. Journalism Practice, 11(8), 925-941. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1213138[details]
Wijfjes, H. (2017). Teletekst, een vergeten medium: [Review of: H. Moe & H. Van den Bulck (2016) Teletext in Europe. From the Analog to the Digital Era]. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 20(1), 177-179. https://doi.org/10.18146/2213-7653.2017.290[details]
Wijfjes, H., & Pafort-Overduin, C. (2017). In Memoriam: mediahistoricus Karel Dibbets (1947-2017). Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 20(2), 112-119. [details]
Bos, P., Wijfjes, H., Piscaer, M., & Voerman, G. (2016). Quantifying “Pillarization”: Extracting Political History from Large Databases of Digitized Media Collections. In M. Düring, A. Jatowt, J. Preiser-Kappeller, & A. van Den Bosch (Eds.), HistoInformatics 2016 : The 3rd HistoInformatics Workshop: Proceedings of the 3rd HistoInformatics Workshop on Computational History (HistoInformatics 2016), co-located with Digital Humanities 2016 conference (DH 2016) : Krakow, Poland, July 11, 2016 (pp. 57-66). (CEUR Workshop Proceedings; Vol. 1632). CEUR-WS. http://ceur-ws.org/Vol-1632/paper_8.pdf[details]
Wijfjes, H. (2016). Naar een kritische confrontatiecultuur: Nieuw Links, de VARA en de vernieuwing van het politiek-mediale complex. In C. Hietland, & G. Voerman (Eds.), 10 over rood : 50 jaar later (pp. 73-98, 256-260). Amsterdam: Boom. [details]
2015
Bardoel, J., & Wijfjes, H. (2015). Journalistieke cultuur in Nederland: een professie tussen traditie en toekomst. In J. Bardoel, & H. Wijfjes (Eds.), Journalistieke cultuur in Nederland (2e ed., pp. 11-29). Amsterdam University Press. [details]
2014
Wijfjes, H. (2014). Spellbinding and Crooning: Sound amplification, radio, and political rhetoric in international comparative perspective, 1900-1945. Technology and Culture, 55(1), 148-185. https://doi.org/10.1353/tech.2014.0013[details]
2012
Wijfjes, H. (2012). Een malcontent in mediageschiedenis: Jan Blokker, 1927-2010. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 15(2), 5-25. [details]
Kuitenbrouwer, V., Luscombe, A., & Wijfjes, H. (2019). Developing Radio Histories. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 22(2), 1-7. https://doi.org/10.18146/tmg.593[details]
Wijfjes, H. (2016). Who’s afraid of humor in politics? Het correspondents dinner in de politieke communicatie. Liberaal Reveil, 57(4), 213-219. [details]
Wijfjes, H. (2016). [Bespreking van: H. de Liagre Böhl, M. Ternede (2015) Amsterdammer in de polder: Han Lammers (1931-2000)]. BMGN - Low Countries Historical Review, 131(3), [review 35]. https://doi.org/10.18352/bmgn-lchr.10233[details]
Wijfjes, H. (2014). De televisie vanaf 1948: de doorbraak van een massamedium. In R. Bouwman (Ed.), De canon van Nederland: onze geschiedenis in 50 thema's (pp. 181-184). Amsterdam: Meulenhoff. [details]
Wijfjes, H. (2014). Het Engelse imperium op de radio [Bespreking van: S.J. Potter (2012) Broadcasting empire: the BBC and the British world, 1922-1970]. Tijdschrift voor Geschiedenis, 127(2), 358-360. https://doi.org/10.5117/TVGESCH2014.2.WIJF[details]
Wijfjes, H. (2013). De magie rond een succesvolle krant [Bespreking van: P. van der Hoeven (2012) Het succes van een kwaliteitskrant: de ontstaansgescheidenis van NRC handelsblad]. Openbaar Bestuur, 23(4), 7-10. [details]
Wijfjes, H. (2013). Een nieuwe democratie, misschien [Bespreking van: P. Rosanvallon (2013) Democratie en tegendemocratie; R. Aerts, P. de Goede (2013) Omstreden democratie: over de problemen van een succesverhaal]. Socialisme en Democratie, 70(6), 28-32. [details]
2014
Wijfjes, H. B. M. (2014). Het gevecht om de waarheid te mogen schrijven. NRC Handelsblad.
Wijfjes, H. B. M. (2014). Hoe blijft NPO los van commercie. Het Parool.
De UvA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om bijv. YouTube filmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies. Door op “Accepteer alle cookies” te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UvA Privacy statement
Noodzakelijk
Cookies noodzakelijk voor het basisfunctioneren van de website. Deze cookies worden bijvoorbeeld ingezet om het inloggen voor studenten en medewerkers mogelijk te maken.
Noodzakelijk & Optimalisatie
Cookies die worden geplaatst om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van de website om deze te verbeteren.
Noodzakelijk & Optimalisatie & Marketing
Cookies die in staat stellen bezoekers te volgen en van gepersonaliseerde advertenties te voorzien. Externe advertentienetwerken verzamelen individuele gegevens over internetgedrag. Selecteer deze categorie om YouTube video's te kunnen kijken.