Ombudsfunctionaris a.i. Jacqueline Schoone schrijft regelmatig een blog waarin zij vertelt over haar persoonlijke aanpak en ervaringen. Ze neemt je mee in haar rol als ombudsfunctionaris en kwartiermaker en geeft een inkijkje in haar dagelijkse werk voor medewerkers en studenten van de UvA.
In maart veranderde onze situatie drastisch. Corona dwong ons snel te schakelen naar online onderwijs en thuiswerken. Voor mij als Ombudsfunctionaris (a.i.) was dit ook een spannende periode. Hoe weten mensen mij te bereiken? Nadat het even stil was gevallen, merkte ik al gauw dat ook de weg naar mijn digitale kantoor werd gevonden. Het was druk. En daar ben ik blij mee. Ook ik heb veel geleerd de afgelopen periode en me vanuit mijn vakgebied gespecialiseerd in nieuwe vraagstukken.
We werken nu een paar maanden thuis. De ervaringen van medewerkers en studenten zullen heel verschillend zijn. In het pre-coronatijdperk zagen de meeste mensen (90%) thuiswerken als een fijne mogelijkheid om reistijd te vermijden, zich beter te concentreren (geen afleiding door collega’s!) om zo een lastige klus af te kunnen maken*. Maar hoe werkt dat nu? Nu we gedwongen thuiswerken en het langdurig moeten doen zonder collega’s, in ons eigen huis?