Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Nieuws

Resultaten: 1 - 20 van 82
Resultaten: 1 - 20 van 82
  • Reis naar het verleden in VR met Virtual Past Places
    10 nov 2021
    Heb je altijd al willen rondlopen door Troje of 17e-eeuws Amsterdam? Via de onlangs gelanceerde website Virtual Past Places kun je deze en andere plaatsen vanachter je computer bezoeken. De site is ontwikkeld door ...
  • Wim Hupperetz (foto: Kirsten van Santen)
    Wim Hupperetz benoemd tot hoogleraar Musea, erfgoedcollecties en digitaal curatorschap
    15 sep 2021
    Dr. Wim Hupperetz, directeur van het Allard Pierson, is benoemd tot hoogleraar Musea, erfgoedcollecties en digitaal curatorschap aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het gaat ...
  • Alumnus master Duitslandstudies wint Volkskrant IISG Scriptieprijs 2021
    14 sep 2021
    Dieuwe Beersma van de master Duitslandstudies heeft de Volkskrant IISG Scriptieprijs 2021 gewonnen met een scriptie over Walther Rathenau, ‘Das reich der Seele, Walther Rathenau’s Cultural Pessimism and Prussian ...
  • 25 jaar Duitsland Instituut Amsterdam: kennis, onderzoek en verbinding
    9 jun 2021
    Het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) bestaat 25 jaar. In de afgelopen decennia veranderde het beeld dat Nederlanders van Duitsland hebben in positieve zin en groeide de belangstelling voor het land enorm. Het DIA ...
  • Videokunst en oude apparaten in het Media Art Conservation Lab
    2 jun 2021
    Hoe beïnvloedt de apparatuur waarmee je videokunst opstelt hoe een werk eruit komt te zien? En hoe ga je om met de vaak verouderde apparaten die hiervoor nodig zijn? In het recent geopende Media Art Conservation Lab ...
  • Masterstudenten maken animatievideo over Amsterdamse School
    20 apr 2021
    Wat was het idee achter de Amsterdamse School, een bouwstijl die ruim een eeuw geleden werd ontwikkeld? Studenten van de master Geschiedenis (Educatie en communicatie) maakten daar een animatievideo en een educatief ...
  • Marjolijn Feddema
    Bruggen bouwen tussen voortgezet en wetenschappelijk onderwijs in de geesteswetenschappen
    31 mrt 2021
    De Faculteit der Geesteswetenschappen wil graag de aansluiting tussen het voorgezet en het wetenschappelijk onderwijs in de geesteswetenschappen bevorderen. Daarom is Marjolijn Feddema onlangs aan de slag gegaan als ...
  • Red Terror Martyrs' Memorial Museum, Ethiopië (Foto: Adam Jones)
    Verbreding en internationalisering: 20 jaar Holocaust- en genocidestudies aan de UvA
    31 mrt 2021
    In april 2021 staan de UvA en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies stil bij het 20-jarig bestaan van het onderwijs- en onderzoeksprogramma Holocaust- en genocidestudies in Nederland. Wat ...
  • UvA-studenten restaureren kunstproject ‘Grenzeloze inhoud’
    15 mrt 2021
    Vanaf 19 maart toont Museum Het Schip in Amsterdam in samenwerking met de UvA en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) het kunstproject 'Grenzeloze inhoud'. In de tentoonstelling zijn twaalf transparante ...
  • Alumnus Journalistiek en media David Hielkema uitgeroepen tot Meesterverteller
    9 mrt 2021
    David Hielkema, alumnus van de master Journalistiek en media, is door de Stichting Verhalende Journalistiek verkozen tot een van de Meestervertellers van het jaar 2020. Hij kreeg de onderscheiding voor zijn ...
  • Kaarten en kookboeken tonen het koloniale verleden van Nederland
    19 feb 2021
    Hoe is het Nederlandse kolonialisme terug te zien in alledaagse objecten? Studenten van de master Museum Studies onderzoeken dit in From Cartography to Cookbooks: A web of Dutch Colonialism, een online ...
  • Vier nieuwe vakken rondom het thema diversiteit vanaf 2021-2022
    18 feb 2021
    Om het curriculum van de Faculteit der Geesteswetenschappen diverser te maken is opleidingen gevraagd nieuwe vakken te ontwikkelen rondom het thema diversiteit. Uit de inzendingen zijn vier 6-EC vakken gekozen die ...
  • UvA-studenten schrijven een boek over retoriek in het uitgeefvak
    9 feb 2021
    Hoe belangrijk is overtuigingskracht bij het uitgeven, redigeren en in de markt zetten van een boek? Over dat onderwerp schreven 21 studenten van de masteropleiding Redacteur/editor samen een boek. Ze namen ook het ...
  • Zo zag het Amsterdamse studentenleven er vroeger uit
    1 feb 2021
    Van de eerste Surinaamse studenten tot Dansen bij Jansen: studenten van de master Publieksgeschiedenis maakten vijf korte documentaires over het Amsterdamse studentenleven in de jaren zeventig en tachtig van de ...
  • Witte de With
    Studenten Publieksgeschiedenis vertellen het verhaal achter omstreden straatnamen
    18 jan 2021
    De Coentunnel, de Witte de Withstraat, de Admiraal de Ruijterweg: de laatste tijd is er nogal wat discussie over het gebruik van namen uit de koloniale geschiedenis in de publieke ruimte. In opdracht van de Gemeente ...
  • 34 studenten schrijven samen een boek over 'Gouden Vrouwen'
    11 nov 2020
    Samen met je studenten een boek publiceren: kunsthistoricus Judith Noorman laat zien dat het kan. In het najaar van 2019 gaf ze het bachelorvak ‘We schrijven een boek’, waarin ze met haar 34 studenten een boek ...
  • Interesting 3D vacancies
    27 aug 2020
    The following positions are open to be filled for 34 months:
  • Comenius Teaching Fellow-beurs voor Film Club Mediastudies
    19 mei 2020
    Blandine Joret van de afdeling Mediastudies heeft een Comenius Teaching Fellow-beurs ontvangen van € 50.000 voor de ontwikkeling van een 'Film Club' voor bachelorstudenten Mediastudies. Het Comeniusprogramma stelt ...
  • Master Stadsgeschiedenis bouwt door: samenwerking met architectuurgeschiedenis
    29 apr 2020
    De master Stadsgeschiedenis lanceert in nauwe samenwerking met docenten Architectuurgeschiedenis een vernieuwd studieprogramma. Steden zijn complexe fenomenen en bestaan uit zowel mensen als stenen; meer expertise op ...
  • Augmented Reality bij ACASA
    25 feb 2020
    In het 4DRL is een aantal projecten uitgevoerd waarbij gebruik is gemaakt van: Virtual en Augmented Reality VR en AR. Lees meer over deze unieke leeromgeving en andere toepassingen op de website van ICTO via ...