Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

(Social) media & communicatie

Heb je een specifieke vraag of wil je in contact komen met een wetenschapper die niet op deze pagina staat? Neem dan contact op met de afdeling Persvoorlichting. Dit kan via 020 – 525 2695 of via persvoorlichting@uva.nl.

Journalistiek & impact nieuwe media

dhr. prof. dr. Mark Deuze, medewerker FGw, hoogleraar Mediastudies, i.h.b. journalistiek

Prof. dr. Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies. Hij doet onderzoek naar de positie van journalisten op de arbeidsmarkt, de impact en invloed van nieuwe media op het alledaagse leven, digitale cultuur en de creatieve industrie.

Prof. dr. M.J.P. (Mark) Deuze

Faculteit der Geesteswetenschappen

Departement Mediastudies

Aantrekkingskracht media & entertainment

Dr. Monique Timmers is een emotie- en mediaonderzoeker. Ze is geïnteresseerd in de emotionele oorsprong en aantrekkingskracht van media en entertainment. Als emotiepsycholoog richt ze zich op media-psychologische vraagstukken, bijvoorbeeld op het gebied van gemedieerde interactie en -relaties: parasociale interactie- en relatievorming met mediakarakters. Centraal in haar werk staat altijd de werking van media entertainment: Waarom is het plezierig om zoveel tijd te besteden aan entertainment; wat levert dat op?

Dr. M. (Monique) Timmers

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Youth & Media Entertainment

Online communicatie & social media

Kruikemeier, Sanne, FMG, Political Communication & Journalism

Dr. Sanne Kruikemeier is communicatiewetenschapper. Haar onderzoek richt zich op de rol van sociale media tijdens verkiezingen (en daarbuiten). Daarnaast doet zij onderzoek naar de gevolgen van online nieuwsgebruik, microtargeting en filterbubbels. 

T: +31 (0)6 5166 7266
 

Dr. S. (Sanne) Kruikemeier

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Political Communication & Journalism

Opkomst digitale platformen & social media bij protest

Thomas Poell. Foto Kirsten van Santen

Prof. dr. Thomas Poell is hoogleraar Data, Culture & Institutions. In zijn onderzoek richt hij zich op de maatschappelijke gevolgen van de opkomst van digitale platformen als Facebook, YouTube, Instagram, Spotify, Airbnb en Uber. Hij publiceerde veelvuldig over de rol van sociale media in hedendaagse politieke en sociale conflicten in Canada, Egypte, Tunesië, India en China. De laatste jaren deed hij onderzoek naar de ontwikkeling van de platformsamenleving.  

Prof. dr. T. (Thomas) Poell

Faculteit der Geesteswetenschappen

Departement Mediastudies

Social media & seksueel gedrag

Oosten - J - M - F - van

Dr. Annemarie van Oosten is communicatiewetenschapper. Ze doet onderzoek naar media, en met name sociale media, in relatie tot de seksualiteit van adolescenten en jong volwassenen.

 

Dr. J.M.F. (Annemarie) van Oosten

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Youth & Media Entertainment

Gezondheidscommunicatie

Putte - S - J - H - M - van - den

Prof. dr. Bas van den Putte is hoogleraar Gezondheidscommunicatie. Zijn onderzoek richt zich op het evalueren van en vergroten van de effectiviteit van on- en offline (interpersoonlijke) communicatie gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl bij verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld adolescenten, jongeren en volwassenen).

Prof. dr. S.J.H.M. (Bas) van den Putte

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Persuasive Communication

Mediaberichtgeving

dhr. prof. dr. Rens Vloegenthart, medewerker FMG, hoogleraar Comunicatiewetenschap, i.h.b. media en organisaties

Prof. dr. Rens Vliegenthart is hoogleraar Media en Samenleving en doet onderzoek naar mediaberichtgeving van politieke actoren en sociale bewegingen. Zijn expertisegebieden zijn: politieke communicatie, verkiezingscampagnes en de relatie tussen journalisten en politici.

 

 

Prof. dr. R. (Rens) Vliegenthart

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Programmagroep: Corporate Communication

Mediageschiedenis

dhr. prof.dr. H.B.M. (Huub) Wijfjes

Prof. dr. Huub Wijfjes is mediahistoricus en bijzonder hoogleraar Geschiedenis van Radio en Televisie. Zijn expertisegebieden zijn mediageschiedenis, televisiegeschiedenis, omroep-en mediabeleid, journalistiek, politiek en media, publieke omroep.

Prof. dr. H.B.M. (Huub) Wijfjes

Faculteit der Geesteswetenschappen

Departement Mediastudies